SPP datoer 2024
Vindere af SPP 2023
Folketingsvalg og SPP kan godt kombineres
På en dag med folketingsvalg var det imponerende at se hele 29 mandskaber stille op til start. Når selv MF’eren Marie Krarup stillede op, så må man konkludere at folketingsvalg og SPP godt kan kombineres, men selvfølgelig ikke er optimalt. Runden afslørede at SPP-teamet får noget at tænke over i sommerferien, da der dels var en del hold der roede indenom de gule bøjer ved Skovshoved Havn og dels er en væsentlig indikation på at den nye type 4X coastalbåde er lidt hurtigere end 4-årers inriggere – mere om det senere.
Pointkonkurrencen
I pointkonkurrencen blev det til en sikker førsteplads til DSR’s coastalhold “Tuborgfondet” ca. 1½ minut foran nr. to, LDK-specialisterne på “Hellerup 399”. Et lille minut efter Hellerup kommer ARK Oldstars og derefter er der næsten 1½ minut ned til nr. 4, så der er stor afstand i toppen af listen og der bliver roet afsindigt stærkt. Dog skal der lige tages det forbehold at vi har modtaget en del henvendelser om bådhold der er roet indenom nogle bøjer ved Skovshoved Havn, så der kan forekomme forskydninger i listen når de er blevet færdigbehandlet.
I den samlede stilling ligger “Hellerup 399” lige nøjagtig foran DSR’s “Tuborgfondet” på reglen om at ved pointlighed tælles også det dårligste resultat med. 4 point efter kommer ARK Oldstars og alt ser lige nu ud til at det er de tre hold der kæmper om alle præmierne i Pointkonkurrencen. Dog kan dette ændre sig hvis vi ser os nødsaget til at gå ind og ændre handicappet for coastalbåde, hvis alt peger på at bådtypen ganske simpelt er hurtigere end inriggere.
Derfor skal den næste gruppe af kæmpende hold ikke opgive at kæmpe om placeringerne. “Kvikamigas”, “Smilet” og hold 368 fra Hellerup ligger meget tæt og kæmper om den øjeblikkelige 4. plads. Kun 3 point skiller nr. 4 og nr. 6 hvilket er nærmest ingenting med fire runder igen og så mange point at kæmpe om.
Forbedringskonkurrencen
I forbedringskonkurrencen skete der rigtig store ændringer i den samlede stilling, da holdene på de fem første pladser ikke forbedrede deres tid og de tre hold i spidsen – alle fra Rk Øresund – slet ikke stillede op og dermed faldt langt tilbage i konkurrencen. Nyt førerhold er derfor hold 301 fra HDR som nu ligger komfortabelt i spidsen med over 3½ minut ned til sidste års vindere fra Dragør “De gode gamle” på 2. pladsen. I hælene på Dragør kommer “Kvikamigas” og “SR Coastal”, så alt er stadig åbent i denne konkurrence. Det er godt at se at otte hold stadig er lykkedes med at forbedre deres roede tider i alle løb (selvfølgelig på nær det første) så vi kan konkludere at SPP-banerne må være nogenlunde lige lange i år.
Hovedbrud nr. 1: Coastalbådenes hastighed
I denne sæson har DSR’s coastalhold “Tuborgfonden” imponeret med virkelig hurtige roede tider, resulterende i handicaptider der er helt fænomenale. Holdet træner meget seriøst frem mod coastal-VM i Peru i efteråret og det er formentlig årsagen til at vi for første gang ser en coastalbåd ligge med helt fremme i den samlede stilling. Dog vandt “Tuborgfonden” også 5. SPP-runde sidste år i Hellerup, så den har tidligere vist at den er hurtig.
Da coastalbåde er en relativ ny bådtype er udviklingen på dette område stadig meget stor og ser man på fx skrogformen har den ændret sig meget over en kort årrække. Eurodiffusions som leverer langt de fleste coastalbåde til danske roklubber, har for et par år siden lavet en X-series med en form som gør den ekstra hurtig i bølger og formentlig i det hele taget er optimeret til roning i åbent vand. Andre forhold som umiddelbart også er en fordel for coastalbådene er at de er outriggede og man ror med to årer. Desuden er bådene kravelbyggede og ikke klinkbyggede, som stort set alle inriggere er.
Man kan sige at coastalbådene på rigtig mange punkter ikke overholder reglerne for deltagelse i SPP, men Københavnskredsen og SPP-teamet vil rigtig gerne bakke op om coastalbådenes udbredelse. Coastalroning savner stadig deciderede coastalregattaer og derfor har det været positivt for både SPP og coastalmiljøet at de har kunne få noget konkurrencestemning ved at deltage i SPP. Indtil i år har vi vurderet at der ikke ville opstå problemer ved at invitere dem med, på samme vilkår som 4-årers inriggere – altså med samme H-faktor for roerne og for båden (faktor 1.13).
Mon ikke alle inriggerroere og coastalroere kan blive enige om at der nu er usikkerhed om en 4X+ / 4+ coastalbåd er langsommere end en 4-årers inrigger? Tidligere har det nemlig været en almindelig opfattelse at en C4X+ og C4+ var langsommere end en 4+inr og derfor var der ingen problemer i at indbyde coastalbåde i inriggerløb, hvilket man også har gjort på lidt højere niveau i den landsdækkende LDK-turnering.
Inden SPP-teamet beslutter hvad vi gør ved denne situation, vil vi gerne have lidt flere input, gerne via formularen på hjemmesiden og/eller via vores facebookside. Vi har dog nogle generelle holdninger i denne forbindelse, som bør medtages i vores alle sammens betragtninger:
- Vi ønsker at have en ændring klar, inden de sidste fire runder afvikles efter sommerferien. Optimalt set skal ændringen kunne accepteres af både inrigger- og coastalroere.
- Vi ønsker, hvis på nogen måde muligt, at inkludere coastalbåde med styrmand på en logistisk nem måde i vores point- og forbedringskonkurrence. Vi er lidt forbeholdne overfor at medtage coastalhold i kaninkonkurrencen.
- Med den relativt lille udbredelse af coastalbåde og SPP-teamets begrænsede ressourcer, ønsker vi ikke at oprette seperate løb til coastalbåde på nuværende tidspunkt.
- Vi ønsker ikke at ændre i allerede afholdte SPP-runder i år. Hvad man som coastalhold har opnået og været tilfreds med i denne sæson, skal ikke ændres.
- Det er måske nødvendigt at nævne at SPP i første række er et tilbud og en konkurrence til inriggerroere og hvis det viser sig umuligt at finde en realistisk løsning, må vi henvise coastalbåde til andre løb. Vi er også godt klar over at SPP-konkurrencen ikke tilbyder noget optimalt til coastalroerne, da både distancen og banerne ligger langt fra det som coastalroere optimalt set kunne ønske sig.
Hovedbrud nr. 2: De gule bøjer ved Skovshoved
Udfordringerne med hold der ikke SPP-banens forløb ved arbejdsområdet ud for Skovshoved Havn har vist sig at være væsentligt større end vi troede. Vi havde en tro på at de problemer der var ved første runde i Hellerup ville forsvinde, efter at alle hold havde roet forbi området og blevet bekendt med det. Nu viser det sig at vi har fået flere anmeldelser om både der er roet ind i arbejdsområdet end i første runde – og det er både som også deltog i første runde. Hvordan skal vi opfatte det???
Det er vigtigt at gøre sig klart at hvis ikke alle hold overholder de temmeligt simple SPP-regler, kan vi lige så godt lade hvert hold selv bestemme hvilken rute de har lyst til at ro og hviken bøje de har lyst til at vende om. Det er fx. hurtigere at vende om badebøjen ved Charlottenlund, hvis vi vælger dén løsning. Det er nævnt utallige gange før, at SPP bygger på sportsmanship og respekt for hinanden og alt det falder til jorden hvis vi ikke overholder SPP-reglerne, da vi ikke har ressourcer til at sætte kontrollanter ved Skovshoved Havn og vendebøjen.
Derfor en sidste opfordring til alle SPP-hold: Hvis du er det mindste i tvivl om banens forløb ved Hellerup, så læs op på banen her: https://sppkbh.dk/banen-hellerup Måske skal du endda alligevel læse op på banen, selv om du mener du kender den 100% fra år 2006. Del informationen med dine SPP-venner på holdet og måske endnu vigtigere: Del informationen ud på din egen roklubs informationskanaler, så ingen kan være i tvivl – Der kan være personer som ikke læser på hjemmesider og fjæsbøger.
Vi vil også opfordre alle SPP-hold til at være opmærksomme på hvilke både der ror ind i arbejdsområdet ved Skovshoved og dele oplysningerne med SPP-dommerne eller via kontaktformularen på hjemmesiden. Man kan måske føle sig som en stikker, men vi uddeler ikke sanktioner til noget hold på en enkelt indrapportering. Vi skal have mindst to uafhængige indrapporteringer på et hold og gerne flere, før vi kigger på “sagen”. I det hele taget vil vi som sportsgren gerne opfattes positivt af havnefogeder, sejlende og af dem som arbejder på havneudvidelsen og et godt signal at sende til dem, er at respektere og overholde de søvejsmarkeringer der er sat op. Specielt dem der arbejder i området vil være glade for at se at de ikke skal holde øje med roere der nu og da ror ind “på deres arbejdsplads”.
Det er vores opfattelse at de hold vi indtil nu har givet tidsstraffe, tager det positivt når de bliver gjort opmærksom på at de ikke har overholdt reglerne. Det er jo et tydeligt tegn på at de ikke gør det for at snyde og egentlig er glade for at blive gjort opmærksom på hvordan der skal navigeres på SPP-banen.
Måske er det også en nødvendighed at bide i det sure æble og acceptere at nogle hold kun kan lære banens forløb at kende, ved at få denne tidsstraf en enkelt gang og derved blive opmærksom på at der rent faktisk bliver holdt lidt øje med hvordan vi hver især navigerer. Vi har som nævnt modtaget indberetninger på tre SPP-hold, men hvis nogen ligger inde med oplysnninger fra arbejdsområdet de ikke har indberettet, må de gerne gøre det via kontaktformularen her.
Vi ændrer ikke mere ved Hellerupbanen i år, men en løsning på problemet ved Skovshoved kunne være at lægge vendebøjen Syd for Skovshoved Havn og så lægge noget ekstra bane fra Helleruproklubberne ned mod Tuborg Havn. Det kunne også være at banen simpelthen skal halveres og så ror vi den to gange. Personligt synes jeg det vil være mere besværligt og kedeligt, så jeg vil klart foretrække at vi prøver ihærdigt at få de sidste hold med på hvordan man ror på den nuværende bane – det burde vel ikke være helt umuligt?
Nok hovedbrud for denne gang. Nu er det sommer (i det mindste Syd for Alperne) så I ønskes alle en god sommerferie og vi håber I alle vender stærkt tilbage fyldt med energi til den 5. SPP den 12. august i Sydhavnen.