SPP datoer 2024
Vindere af SPP 2023
Kort resumé af 5. runde og optakt til 6. runde
SPP5 – Masser af protester, kaniner, et brækket ror og fint besøg udefra
Det var noget af en omgang blandede bolcher der blev delt ud i forbindelse med 5. runde af SPP, der blev afholdt i Sydhavnen. Vi var rigtig glade og positivt overraskede over at se hele fire hold fra Humlebæk Roklub stille op – to hold i coastalklassen og to hold i kaninklassen. På den ene coastalbåd fik de dog hjælp til at fylde den op af Nivå Roklub. Men i alt 20 roere fra de to roklubber i Nordsjælland er da imponerende.
Mindre imponerende var nogle holds beslutninger på vandet. Der var nogle hold der tog chancen med en indenomsoverhaling tæt på vendebøjen, som ikke gik godt. Der var to både der kolliderede, så roret på den ene båd brækkkede i stykker. Vi har modtaget tre protester (det er aldrig set før) og har fået henvendelser fra flere hold (ikke protester) om at flere bådhold, holder så langt til bagbord, at det er svært og risikabelt som modgående båd, at komme styrbord om disse både.
Dette har en masse omkostninger. Hele organisationen bag SPP-regattaen dvs. SPP-teamet, samt dets vigtige hjælpere (bøjeudlæggere, madtilberedere, fotograf, skribenter, SPP festarrangører, etc.) og også Københavnskredsen, fungerer udelukkende på frivilligt arbejde og det er enormt motivationsdræbende at arrangere noget, som resulterer i materielskade, tidskrævende protester, sure miner og en masse bøvl og regeltilpasninger.
De mange protester og det nødvendige besvær med at høre alle parter og derefter blive enige i dommergruppen om en beslutning i hver enkelt sag, er årsagen til at der ikke er kommet nogen beretning fra 5. runde.
Heldigvis er der trods alt stadig mange flere positive oplevelser og masser af glade hold der stiller op i hver runde, så hvis dette bare var en enkelt mareridtsrunde, skal vores humør nok være helt i top igen i morgen :)
Konsekvenser af protesterne og kollisionerne
SPP-teamet har taget nogle beslutninger omkring uddeling af tidsstraf til de hold der ikke har overholdt deres vigepligt og regelændringer der forhåbentlig mindsker risikoen for kollisioner ved vendebøjerne.
Tidsstraf:
Hold 399 har fået tildelt en tidsstraf på 2½ minut for ikke at overholde deres vigepligt som et overhalende hold har, ved vendingen ved slusen og yderligere 2½ minut tidsstraf fordi det resulterede i at de to både ramte hinanden (dog ingen materiel skade). Dvs. et samlet tillæg i deres tid på 5 minutter.
Hold 853 har ligeledes fået tildelt en tidsstraf på 2½ minut for ikke at overholde deres vigepligt som et overhalende hold har, ved vendingen ved slusen. Dog var der ingen kontakt mellem de to hold.
Regelændringer:
I denne runde opstod begge de ovennævnte situationer fordi et hurtigere hold forsøgte at overhale indenom (bagbord om) den langsommere båd, kort før vendebøjen. Når det så kombineres med at det hurtigere hold har større venderadius (4-åres kontra 2-åres og 4-åres kontra coastalbåd) så er der stor sandsynlighed for at det giver problemer.
Vi modtog også først en af protesterne dagen efter, hvilket er problematisk ift. behandling af protesten og muligheden for at undersøge flere sider af sagen, så nu sætter vi en tidsgrænse på indgivelse af protester
Derfor:
Fra og med næste runde træder følgende to regler i kraft:
Vendepunkter: Vendepunkterne er markeret med en SPP-bøje eller der bruges en bropille som vendepunkt. Alle vendinger SKAL udføres mod bagbord. Hvis flere både når vendepunktet samtidigt, gælder desuden også reglen for overhalinger. Alle overhalinger ved vendepunkter SKAL foretages styrbord om (uden på) den langsommere båd.
Protester: En protest mod et andet hold, skal være afleveret til dommerbordet senest en time efter det protesterende hold er kommet i mål.
Vi opfordrer også kraftigt til, at hold der er ved at blive overhalet, tæt på en vendebøje, forsøger at holde en fast kurs og give rimelig plads til den overhalende båd. Dette indebærer blandt andet at man forsøger at styre lidt tæt på vendebøjen når man går ind til vendingen og også forsøger at lave en lille vending (gerne sætte i/hårdt i med bagbordsåren). På den måde vil der naturligt blive plads til begge hold i langt de fleste vendinger.
Det er klart at ovennævnte opfordring er fyldt med flydende begreber og at vi som dommere ikke har mulighed for at tildele tidsstraffe til hold som andre hold vurderer ikke “giver nok” plads.
Dog vil decideret chikanerende navigering kunne straffes hvis det kan påvises at det er for at skade et konkurrerende hold.
Udsigt til rigtig godt SPP-vejr i 6. runde
Vejrudsigten for i morgen onsdag ser god ud med SPP-brillerne på. Svag vind fra Nordvest giver fladt vand og temperaturen er omkring de perfekte 20°C, når man trykker fodsparket helt ned i kælderen.
Det betyder også at det bør være rimelig nemt at styre bådene, så det er en god anledning til at træne sine evner til at give plads til hinanden og få hevet mundvigene godt opad på din værste konkurrent :)
DSR er næsten helt klar med SPP-festen!
Som nogen måske har bemærket. har DSR annonceret at de åbner dørene til SPP-festen allerede kl. 19 på finaledagen. Resten af aftenens program er også snart på plads og det er muligt allerede nu at tilmelde sig festen via det link der fremgår på SPP’s facebookkalender.
Vi lægger meget snart også indbydelsen og programmet her på hjemmesiden, så det er nemt for alle at være med.
Vi ses til en hyggelig omgang kaproning i morgen på Øresund!
Bedste hilsner
SPP-teamet
Søren, Hjalte, Jytte, Kurt, Dorthe, Thomas og Kenny