SPP datoer 2025
Vindere af SPP 2023
LDK reglement
Regler på vandet
LDK-reglerne på vandet, følger de lokale SPP-regler, så vi henviser til SPP-reglementet her på siden (se afsnittet “Baner og tidtagning”. KLIK HER for at gå til SPP-reglementet.
Vi vil dog gerne rette en særlig fokus på de mange overhalinger/vendinger der vil være på banerne, da vi forventer mange både i konkurrencerne og derfor stor risiko for påsejling ved vendingerne:
- Overhalinger: Hvis en hurtigere robåd, vil overhale en langsommere robåd, er det den hurtige, bagfrakommende robåd der har vigepligt og ansvar for en forsvarlig overhaling. Ansvaret påhviler den styrmand med det bedste udsyn, hvilket er den bagerste båd. En overhaling er først overstået når den overhalende båds haleror er forbi spidsen på den overhalede båd. Dvs. man skal HELT forbi en båd, før man ikke længere er forpligtet til at vige for denne. Reglen gælder også ved vendinger. Hvis et hold ikke overholder sin vigepligt, kan holdet tildeles en tids/pointstraf. I grove tilfælde med risiko for påsejling og skader, kan holdet blive diskvalificeret.
- Vendepunkter: Vendepunkterne er markeret med en SPP-bøje eller en LDK-bøje som vendepunkt. Alle vendinger SKAL udføres mod bagbord. Hvis flere både når vendepunktet samtidigt, gælder desuden også reglen for overhalinger (se ovenfor). Alle overhalinger ved vendepunkter SKAL foretages styrbord om (uden på) den langsommere båd. Hvis et hold ikke overholder proceduren for en vending, kan holdet tildeles en tids/pointstraf. I grove tilfælde med risiko for påsejling og skader, kan holdet blive diskvalificeret.
Regler for bådene
- Inriggerbåde der benyttes ved disse kaproninger skal leve op til krav og beskrivelse i Langdistancekaproningsreglementets § 3 stk. 1 og 2.
Dog undtaget afsnittet (indsat her i kursiv): ”Både der ikke kan klare vægtkravet uden kunstig ekstravægt kan senest 30 dage før sæsonstart skriftligt søge om dispensation hos Langdistancekaproningsudvalget”.
Roere der benytter en lettere båd, er selv forpligtet til at overholde vægtkravet og evt. placeringer af tillægsvægt. - Coastalbåde kan benyttes ved disse kaproninger. Sker dette, skal coastalbådene overholde de af World Rowing fastlagte mål og normer m.m. ved benyttelse af coastalbåde til kaproning.
LDK-Handicapberegning
I LDK er der ikke længere nogen 5% (10 Km) eller 7% (20 Km) regel, da man kraftigt opfordrer hele mandskabet til at ro lige meget. Dvs. det i princippet ikke er tilladt at ro med en fast styrmand, eller en roer der kun ror en meget lille del af løbet.
Handicaptabellen og eksempler på udregning, kan ses under SPP-handicapberegning (se bort fra 5% reglen):
https://sppkbh.dk/handicap-faktorer/
Styrmandsret
Der er ingen krav om langtursstyrmandsret til den ansvarlige styrmand på båden. Dog forventes det at bådens styrmand er en erfaren lokalstyrmand i eget lokalfarvand og på forsvarlig vis kan begå sig blandt anden trafik iht. søvejsreglerne.
LDK retningslinjer
Læs de vejledende retningslinjer for LDK turneringen, som LDKU har udfærdiget, ved at hente dokumentet her: